a co mi powiecie o silniku GDI ? , wlasnie pisze prace dyplomowa o nim,no i
potrzebuje POMOCY!!!  jesli macie dostep do jakis danych technicznych,
schematów (chocby blokowych), rysunków, przekrojów......., chodzi mi glówne
o sam uklad zasilania - jego elementy, ich rozmieszczenie
bedac posiadoczem takiego autka powinniscie miec jakies ksiazki, instrukcje
obs... , a moze jakas literature serwisowa


| Czy ktoś posiada?
| Będę wdzięczny za wszelkie za i przeciw!

Mam takiego trzy lata, ale przejechane tylko 26 tys. Moje subiektywne
wrazenia sa takie:

Bardzo dobre wyciszenie silnika.
Dobrze trzyma sie drogi, nie kiwa sie na boki.
Silnik, jak na 1600/90KM, elastyczny i zwawy (duzo przyjemniejszy niz
100 konna vectra).
Duzo showkow pod reka.
Wnetrze spokojne i funkcjonalne, przyjemne plastiki.
Dobrze dobrana sila wspomagania kierownicy.
Dwupunktowa regulacja wysokosci siedziska, osobno przod i tyl
poduszki.

Amortyzatory trzeba wymieniac sporo wczesniej niz w innych
samochodach, bo zaczyna troszke uciekac i abs glupieje.
Slaba widocznosc do tylu.
Odglosy z kol (lozyska, hamulce, toczenie opon...) slabo wytlumione.
Zawieszenie zle tlumi drobne nierownosci.
Troche za maly przeswit jak na Polske.
Nadwozie 5-cio drzwiowe zbyt wiotkie z tylu i sie skreca, plastiki z
tylu i zamki tylnich oparc piszcza i trzeszcza. Zamki kanapy trzeba
nasmarowac a pod plastiki trysnac silikon, ale do konca nie wyciszysz.
W ogole mnostwo swierszczy w wylozeniu nadwozia i w fotelach.
Glosna dmuchawa na wyzszych biegach, a musi chodzic bo klima inaczej
nie dziala.
Brak miejsca na wyjete zaglowki przy skladaniu tylnich siedzen.
Brak uszek do siatki w bagazniku - malo bagazu lata.
Przy zamykaniu bagaznika i tak pobrudzisz reke, choc niby jest czyste
ucho od wewnatrz.
Przy wlaczaniu - wylaczaniu klimy jest resztkowy efekt zmiany obrotow
jalowych (mimo odpowiedniego obwodu dodawanego przy klimie), co czuc
na pedale hamulca i widac w swiatlach.
Fabryczne piora wycieraczek wyja i skacza.
Blokada dziecieca tylnych drzwi czasem sama sie wlacza.
Zamki tylne sie blokuja jak ktos otwiera klamka przed otworzeniem
centralnego zamka (otwarcie, zamkniecie i otwarcie CZ na szczescie
pomaga, ale trzeba przekonac najpierw spanikowanego pasazera, zeby sie
na chwile przestal silowac z klamka)
Niedbaly montaz i niektore drobne czesci niskiej jakosci - jakies
wypadajace lub niedomykajace sie zaslepki i klapki (Holendrzy to nie
Japonczycy...)
Wykladzina podlogi przeciera sie na wylot pod prawa pieta (zle
umieszczona nalewka ochronna z plastiku) i przecina sie na wylot pod
ktoryms lewym pedalem, nie pamietam ktorym)
Niewygodnie dobrane czasy przerywanej pracy wycieraczek.
W fotelu slabe trzymanie boczne i zle podparcie ledzwi i prawego uda.
Oparcie fotela postawione bardzo pionowo (ja tak lubie) po jakims
czasie samo sie troche odchyla.
Za dlugie skoki dzwigni biegow i za wolne synchronizatory - przy
szybkiej zmianie biegow czujesz, ze strasznie te skrzynie gwalcisz.
Sygnal dzwiekowy w srodku poduchy jest twardy, a na brzegu czuly -
czasem jak chce trabnac to cisne za slabo i nie trabi, a z kolei przy
manewrach czasem zawadze lekko dlonia i trabi niepotrzebnie.

Byly drobne awarie, ktore choc drobne, to moga byc denerwujace lub
niebezpieczne:
   . byl niepewny styk elektryczny w kostce od fabrycznego
immobilizera (cholernie denerwujace, przez pol roku zapali-nie zapali,
zanim znalezli i naprawili, zreszta i tak dopiero za drugim razem
zrobili),
   . pekla kopulka pompy paliwa (fajny efekt, przy tankowaniu benzyna
zaczela sie lac strumieniem pod samochod)
   . wylaczniki oswietlenia w dzwiach przestaja dzialac - nie dziala
wtedy autoalarm i ostrzezenie przed pozostawieniem swiatel mijania
   . slizgal sie silownik centralnego zamka i zle dzialal guzik
zamykania drzwi od wewnatrz
   . rozregulowuja sie ciegla dzwigni biegow - trzeba regulowac i
smarowac, bo dzwignia zaczyna chodzic ciezko i trudno wlaczyc jedynke.

Wad niby wiecej niz zalet, ale to zawsze bardziej czujemy co dolega
niz co dobre. Tak osobiscie, to wszystkie wady mu daruje, oprocz
jednej: swierszczy w nadwoziu. To poskrzypywanie, piski, brzeczenia
itd. caly czas mnie denerwuja i nasuwaja mysli zeby sprzedac i kupic
cos innego. Ale forsy zal...



· 

nie bardzo wiem gdzie to umieścić

znalazłem coś takiego na sieci:

INFO-TECH to multimedialny poradnik profesjonalnych warsztatów samochodowych przygotowany na najwyższym światowym poziomie. Program ten znacznie ułatwia i przyspiesza obsługę samochodów.

INFO-TECH zawiera zestaw instrukcji dotyczących napraw i obsługi samochodów osobowych i dostawczych oraz informacje techniczne przedstawione w formie grafiki, tabel i tekstu. Program stanowi zapis informacji o 42 markach, ponad 600 modelach i około 5300 typach samochodów. Program zawiera olbrzymią ilość cennych informacji (rysunków technicznych, schematów, tabel), a posługiwanie się nim jest bardzo proste.

INFO-TECH współpracuje z katalogiem produktów Fota S.A.

Info-tech zawartość:

Położenie tabliczki identyfikacyjnej
Położenie numeru VIN
Położenie kodu silnika i skrzyni biegów
Obsługa:

Zalecane przez producenta samochodu zakresy przeglądów okresowych.
Instrukcje kasowania przeglądów
Przeglądy specjalne (sezonowe)
Całkowity czas trwania przeglądu.
Dane regulacyjne:

Specyfikacje
Rysunki
Dodatkowe instrukcje dla skomplikowanych podzespołów
Dane na temat: podstawowych parametrów silnika, układu zapłonowego, układu paliwowego lub układu sterowania silnikiem; temperatur i ciśnień układu chłodzenia; parametrów elektrycznych; wymiarów elementów ciernych hamulców; geometrii ustawienia kół; pojemności układów i położenia korków; rysunki ułożenia pasków klinowych i wieloklinowych; momenty i kolejności dokręcania śrub.
Rysunki techniczne

Rysunki złożeniowe i poglądowe
Momenty dokręcenia
Dane na temat: hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia, sprzęgła, przekładni ręcznej, przekładni automatycznej, tablicy rozdzielczej, nadwozia, wymiarów nadwozia, wyposażenia kabiny i wyposażenia zewnętrznego
Układ sterowania silnikiem:

Schemat instalacji
Specyfikacje komponentów
Zdjęcia komponentów
Przebiegi oscyloskopowe
Charakterystyki
Położenie komponentów
Kody usterek EOBD
Opis złącz
Program asystujący przy diagnozie
Czasy napraw:

Czasy wykonania prac
Rachunek kosztów
Stawki VAT
Możliwość wydruku faktury z opisem czasu pracy, danymi klienta i informacjami na temat samochodu
Schematy instalacji elektrycznej:

Centralny zamek
Deska rozdzielcza
Klimatyzacja
Elektrycznie podnoszone szyby
Systemy antykradzeżowe
Systemy nagłośnienia
Bezpieczniki i przekażniki:

Opis pełnionej funkcji
Rysunek przedstawiający położenie
Smary i płyny eksploatacyjne:

Klasy jakości
Klasy lepkości
Pojemności
Temperatury
Również:

Instrukcje demontażu i montażu rozrządu oraz całego silnika
Dane potrzebne do głównego remontu silnika
Opisy układów ABS i SRS

niestety nie ma tutaj info na temat CRX IIgen ale sa za to "żelazka" i np silnik D16Z5

dla chetnych podaje INFO-TECH

sprzedam najnowszy program do napraw i obsługi .Obsługuje ponad 10000 modeli aut!

Program stanowi nieocenioną pomoc przy diagnostyce, naprawach, regulacjach i użytkowaniu auta.
Zawiera schematy elektryczne, naprawy, remonty silników, porady, lokalizacje sterowników, geometrię kól, momenty dokręcania śrub, kody serwisowe, ustawienia rozrządu i wiele wiele więcej niezwykle cennych informacji na temat niemal każdego auta.
Precyzyjnie rozpisane i rozrysowane sterowanie silnikiem
Program informuje jak długo i bezpiecznie eksploatować auto, co wymieniać, co sprawdzać, kiedy, gdzie i jak.
Wiele opisów i rysunków jak krok po kroku naprawić dana usterkę, pomoc w zlokalizowaniu i usunięciu usterki bądź awarii, dane i opisy remontów np remont kapitalny silnika (opisy+rysunki), pełne dane regulacyjne całego samochodu itp. Program rewelacyjnie sprawdza sie w warsztatach oraz przydaje sie zwykłym użytkownikom samochodów.
Wystarczy wybrać z listy dany model auta, następnie typ, rocznik, rodzaj silnika i ma się dostęp do wszystkich potrzebnych informacji na temat wybranego modelu

TYSIĄCE INFORMACJI NA TEMAT NIEMAL KAŻDEGO AUTA
CZĘŚCIOWA LISTA SZCZEGÓŁÓW

Identyfikacja samochodu:

Położenie tabliczki identyfikacyjnej

Położenie numeru VIN

Położenie kodu silnika i skrzyni biegów

Obsługa:

Zalecane przez producenta samochodu zakresy przeglądów okresowych.

Instrukcje kasowania przeglądów

Przeglądy specjalne (sezonowe)

Całkowity czas trwania przeglądu.

Dane regulacyjne:

Specyfikacje

Rysunki

Dodatkowe instrukcje dla skomplikowanych podzespołów
Dane na temat: podstawowych parametrów silnika, układu zapłonowego, układu paliwowego lub układu sterowania silnikiem; temperatur i ciśnień układu chłodzenia; parametrów elektrycznych; wymiarów elementów ciernych hamulców; geometrii ustawienia kół; pojemności układów i położenia korków; rysunki ułożenia pasków klinowych i wieloklinowych; momenty i kolejności dokręcania śrub.

Rysunki techniczne

Rysunki złożeniowe i poglądowe

Momenty dokręcenia
Dane na temat: hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia, sprzęgła, przekładni ręcznej, przekładni automatycznej, tablicy rozdzielczej, nadwozia, wymiarów nadwozia, wyposażenia kabiny i wyposażenia zewnętrznego

Układ sterowania silnikiem:

Schemat instalacji

Specyfikacje komponentów

Zdjęcia komponentów

Przebiegi oscyloskopowe

Charakterystyki

Położenie komponentów

Kody usterek EOBD

Opis złącz

Program asystujący przy diagnozie

Czasy napraw:

Czasy wykonania prac

Schematy instalacji elektrycznej:

Centralny zamek

Deska rozdzielcza

Klimatyzacja

Elektrycznie podnoszone szyby

Systemy antykradzeżowe

Systemy nagłośnienia

Bezpieczniki i przekażniki:

Opis pełnionej funkcji

Rysunek przedstawiający położenie

Smary i płyny eksploatacyjne:

Klasy jakości

Klasy lepkości

Pojemności

Temperatury

Również:

Instrukcje demontażu i montażu rozrządu oraz całego silnika

Dane potrzebne do głównego remontu silnika
przykładowe modele samochodów ze stajni renault
RENAULT
Twingo, 5 Super 5, Clio, Clio II, 19, Megane, Megane Scenic, Megane Coupe, Megane II, 21 Nevada, Laguna, Laguna II, 25, Safrane, Vel Satis, Espace, Espace, Avantime, Express, Kangoo, Trafic, Trafic II, Master, Master II
Opisy układów ABS i SRS
wszystkie wersje silnikowe laguny 1 i 2

CENA 40 Zł + KOSZT PRZESYL
KI 10Zł PROGRAM JEST NA 3 PLYTACH CD pytania na martinos7@poczta.onet.pl

**** - przekład specjalnie dla Dwóch Panów Trzech,
którzy przeciwstawili niepodważalną wielkość
Mirona Białoszewskiego rzekomej miałkości twórców haiku.


TWÓRCÓW HAIKU szanuję do bólu, z tym że oni mieszkali w Japonii i przeważnie
dawno nie żyją. Używając obraźliwego epitetu "haikarze" miałem na myśli
niewydarzonych  wierszoklepów, którzy machnąwszy coś w schemacie 7-5-7

Tymczasem....

Haiku po pierwsze nie jest formą literacką - a właściwie nie tylko. Haiku to
zjawisko kulturowe. Bez znajomości- choćby pobieżnej- historii Japonii (i
okolic), kultury i religii Dalekiego Wschodu nie ma co marzyć o zrozumieniu,
skąd się wzięły haiku. Japonia to takie państwo, w którym de facto
średniowiecze skończyło się koło XIX wieku, wraz z upadkiem rodu Tokugawa i
shogunatu, wojny domowe były na porządku dziennym, ludzkie życie nie
przedstawiało większej wartości, ślepa lojalnośc na każdym kroku przeplatała
się ze zdradą i skomplikowanymi intrygami, ojciec rodziny mógł w majestacie
prawa wyrżnąć całą familię, nieposłuszeństwo karano śmiercią, tajna policja
kontrolowała każdą dziedzinę życia, wyruszając w podróż żegnano się na
wszelki wypadek z  rodziną, dla kontrastu zaś parzenie herbaty było
wyrafinowaną kilkugodzinną ceremonią o ścisłych regułach, od kurtyzan
wymagano umiejętności gry na  instrumentach, śpiewu i malowania, a
mistrzowie kaligrafii byli otaczani równą czcią jak mistrzowie miecza. ..
W takim pokręconym kraju narodziło się zjawisko, które do dzisiaj fascynuje
czytelników i o które wybiło sobie zęby wielu sprawnych warsztatowo autorów.
Nie można również pominąć roli jaką w powstaniu nurtu haiku pełniła
filozofia/religia zen. Pierwiastek zen obecny jest we wszystkich
oryginalnych haiku. Niestety sam zen jest niezwykle trudny, a właściwie
niemożliwy do uchwycenia- im bardziej się w niego zagłębiać, tym bardziej
Prosiaczka tam nie ma. Próby zrozumienia haiku są bezcelowe jak grabienie
wody. Szkolne podejście "co poeta chciał przez to powiedzieć" daje odpowiedź
kompletną, wyczerpującą i całkowicie bezużyteczną: "wszystko".

Nieznajomość kulturowego podglebia haiku niezmiernie zubaża wszelkie próby
na  tym polu.

Oczywiście można się w to bawić bez znajomości kontekstu kulturowego, ale
efekt będzie taki, jak gdyby Finowi po angielsku tłumaczyć, jak się pisze
moskaliki. Zrobi, może  nawet coś zgrabnego i zabawnego, ale klimatu to nie
będzie mieć i basta.

Żeby było weselej, forma 7-5-7 doskonale sprawdza się w języku japońskim,
bowiem japoński ma charakterystyczną składnię, rytm i melodię. 17 sylab w
japońskim to całe opowiadanie. W większości języków europejskich wystarczy
akurat na: "W najwyższej komnacie najwyższej wieży czekała na pierwszy..."
W związku z tym trzymanie się tej formy powoduje (przeważnie) powstanie
utworu z krótkimi, rwanymi zdaniami albo równoważnikami zdania,
nienaturalnymi w odbiorze. Nikt tak nie mówi.
Nie ma sensu trzymanie się reguł ustalonych dla innego języka, jeżeli
ograniczają ekspresję.

Haiku poza tym jest czymś w rodzaju migawkowej fotografii, która rejestruje
pewne okolicznosci przyrody, w domyśle zostawiając stan duchowy PLa, ale nie
w oderwaniu od  niego. Podejście w haiku jest zawsze holistyczne,
niezależnie od tego, jak mały jest wycinek świata, który ono przedstawia.

Zaś haiku europejskie, w konwencji poezji romantycznej (acz w ujęciu
współczesnym), z zachowaniem tradycyjnej formy, wyglądać mogłoby tak:

ona odeszła
i jestem nieszczęśliwy
centralnie bardzo

:)

Jedna z najlepszych rzeczy pachnących haiku, z jaką się zetknąłem, pochodzi
z Indii  (no!) i brzmi tak:

Dwa tygrysy, jeden myśliwy.
Jeden tygrys, jeden myśliwy.
Jeden tygrys.

I tyle w kwestii trzymania się schematów.

A co do Basho i jego poduszki: Tutaj Miszcz Czesław prześliznął się gładko
nad tym słowem, tymczasem w Japonii, gdzie wszystko jest inaczej, poduszka
pełni inną rolę niż u nas i inaczej też wygląda. Japońska poduszka nie słuzy
do tego, żeby pod głową było miękko, tylko do utrzymania jej na takiej
wysokości nad posłaniem, aby odcinek szyjny kręgosłupa śpiącego był prosty.
Japońskie poduszki nie słyszały o pierzu- technologia wykonania to wkład z
trawy morskiej (obecnie często plastikowe rurki) albo wręcz profilowany
drewniany klocek.W tym kontekście biorą w łeb wszelkie skojarzenia z milusią
podusią: miękkość, bezpieczeństwo itp., a niewinna walka na poduszki może
się skończyć na oiomie.

Co do obrzydliwości, to tutaj znowu szczerzy zęby kontekst kulturowy:
W krajach Dalekiego Wschodu inne rzeczy są obrzydliwe niż u nas. Azjaci nie
podzielają europejskiej niechęci do tematów związanych z wydalaniem- w
Chinach np. toaleta jest miejscem spotkań towarzyskich.
Dla Japończyka owłosiona klata gaijina jest o wiele bardziej odrażająca niż
koń, który skoro pije, to i odlać się czasem musi. Koń ów, lejący u
wezgłowia, to raczej drobna niewygoda, niż niewyobrażalna obrzydliwść ( w
końcu PL mógł się położyć gdzie indziej- z treści nie wynika, żeby był
związany). Cały utwór zaś sprawia wrażenie kartki z podróży albo fragmentu
pamiętnika wedrowca.
Spanie podczas wyprawy autostopem na pace ciężarówki, w zapachu olejów,
smaru i benzyny, w towarzystwie komarów, wydaje się tutaj najbliższym
odpowiednikiem.

Na koniec serdeczna prośba: Panowie, nie wszczynajcie dyskusji na temat
realiów średniowiecznej Japonii, jeżeli wiedzę na jej temat czerpiecie z
serialu "Shogun". Ja też go bardzo lubię, jako i książki Jamesa Clavella,
ale to jest film. Fikcja. Pierdoła. To się nie działo naprawdę.
Ładne wprowadzenie do tematu japońskiego średniowiecza można znaleźć na
przykład w książce Oscara Rattiego i Adele Westbrook "Sekrety samurajów"
(Diamond Books, Bydgoszcz 1997).

pozdrawiam i żegnam się wieloznacznym japońskim:

Onegai Shimasu

BeZet - 2p3 Komando Teoretyczne